UA-36761460-1

Iskarihuolto ja iskarisäädöt (iskunvaimenninhuolto, shimmaus)

HTSuksee huoltaa moottorikelkkojen iskunvaimentimet yli 10 vuoden kokemuksella.

Pitkän Snowcross-uran tuoman kokemuksen turvin myös iskunvaimentimien kalibroinnit (shimmaus) onnistuu ammattitaidolla.

Miksi iskarit kannattaa huollattaa

kuva

TIESITKÖ…

… että moottorikelkan iskunvaimennus on suurin yksittäinen tekijä kelkkasi hyvälle suorituskyvylle.

… että huoltamaton iskari ei toimi lainkaan suunnitellulla tavalla. Ks. Gallerian kuvat. Pitkään huoltamaton iskari voi jopa rikkoa vaimentimen.

… että mitkään hevosvoimamäärät eivät kompensoi alustan toimivuuden tärkeyttä suomen pomppuisilla reiteillä.

… että jos kelkan alusta on liian jäykkä, uuvuttaa se hyväkuntoisenkin kelkkailijan pitkällä reissulla.

… että jos kelkkasi alusta on liian pehmeä, aiheuttaa urheilullinen ajo turhia mekaanisia vaurioita.

… että uusien kelkkojen iskunvaimennuksessa on parhaimmillaan peräti 16 eri säätömahdollisuutta. Tiedätkö sinä mitä nuppia pitää milloinkin säätää? Ks. säätövinkit.

… että uusien iskunvaimentimien sisäpinnoista irtoaa alumiinia siten, että ensihuolto kannattaa tehdä mieluummin liian aikaisin, kuin liian myöhään. Ensi huolto kannattaa tehdä 300-1500km ajon jälkeen, riippuen täysin siitä kuinka pomppuisella reitillä ajat ensi kilometrit. Ks. gallerian kuvat.

… että keskimääräinen huoltoväli riippuu täysin ajotyylistäsi. Normaalisti 3000km tai kerran vuodessa on hyvä huoltoväli, mutta tasaisilla reiteillä ja rauhallisessa ajossa se voi olla pidempikin. Urheilullisessa ajossa ja kilpailukäytössä huoltoväli on lyhyempi, jopa 300km voi olla sopiva huoltoväli.

kelkka