Iskarihuollot ja -säädöt

HTSuksee huoltaa moottorikelkkojen iskunvaimentimet yli 10 vuoden kokemuksella.

Pitkän Snowcross-uran tuoman kokemuksen turvin myös iskunvaimentimien kalibroinnit (shimmaus) onnistuu ammattitaidolla.

Miksi moottorikelkan iskunvaimentajat kannattaa huoltaa?

Moottorikelkan iskunvaimennus on suurin yksittäinen tekijä hyville ajo-ominaisuuksille!

Iskunvaimentajan varren päässä, pääsäiliön sisällä, on mäntä, joka liikkuu vaimennusliikkeen aikana edestakaisin. Liikekitka irrottaa männänrenkaasta ja alumiinisesta sylinteriputkesta jauhemaista ”mömmöä”. Pahimmillaan tämä ”mömmö” tukkii männän ohivuotokanavat, jolloin vaimentajan toiminta muuttuu. Lisäksi hiomatahnamainen alumiinijauheseos alkaa hioa sylinteriputkeen jälkiä. Erityisesti tämä korostuu uusilla vaimentajilla, joissa irtoaminen on nopeampaa. Siksi uudet vaimentajat pitäisi huoltaa ensimmäisen kerran sisäänajon jälkeen, ajotyylistä riippuen 400-1500km kuluttua.

Moottorikelkan iskunvaimennus on suurin yksittäinen tekijä hyville ajo-ominaisuuksille!

Iskunvaimentajan varren päässä, pääsäiliön sisällä, on mäntä, joka liikkuu vaimennusliikkeen aikana edestakaisin. Liikekitka irrottaa männänrenkaasta ja alumiinisesta sylinteriputkesta jauhemaista ”mömmöä”. Pahimmillaan tämä ”mömmö” tukkii männän ohivuotokanavat, jolloin vaimentajan toiminta muuttuu. Lisäksi hiomatahnamainen alumiinijauheseos alkaa hioa sylinteriputkeen jälkiä. Erityisesti tämä korostuu uusilla vaimentajilla, joissa irtoaminen on nopeampaa. Siksi uudet vaimentajat pitäisi huoltaa ensimmäisen kerran sisäänajon jälkeen, ajotyylistä riippuen 400-1500km kuluttua.

Huoltamaton vaimentaja ei toimi lainkaan suunnitellulla tavalla. Käytön ja ajan myötä öljyn sekaan voi lisäksi kondensoitua vettä jolloin sen viskositeettiominaisuudet muuttuvat !

Kuvissa Lynx RE vm. 2012 etupukin vaimentaja ennen puhdistusta, sen aikana ja puhdistettuna. Kelkalla oli ajettu 1470km. Jos tällä vaimentajalla olisi jatkettu ajamista, olisi sylinteriputki alkanut kulumaan todella nopeasti. Asiakas valitti, että alusta ei toimisi oikein. Miksiköhän… ?

Vasemmalla n. 8000 km ajettua öljyä. Keskellä samaa öljyä, kun se on seisonut ja laskeutunut pari päivää. Tumma alumiinijauho on painunut pohjalle. Keskellä on vedensekaista ainetta ja pinnassa keveimpänä vähän öljyä muistutta-vaa tavaraa. Tällaisessa iskarissa ei ole ollut suunniteltuja vaimennusominaisuuksia enää pitkään aikaan. Oikealla uutta vaimenninöljyä.

TIESITKÖ…

… että moottorikelkan iskunvaimennus on suurin yksittäinen tekijä kelkkasi hyvälle suorituskyvylle.

… että huoltamaton iskari ei toimi lainkaan suunnitellulla tavalla. Ks. Gallerian kuvat. Pitkään huoltamaton iskari voi jopa rikkoa vaimentimen.

… että mitkään hevosvoimamäärät eivät kompensoi alustan toimivuuden tärkeyttä suomen pomppuisilla reiteillä.

… että jos kelkan alusta on liian jäykkä, uuvuttaa se hyväkuntoisenkin kelkkailijan pitkällä reissulla.

… että jos kelkkasi alusta on liian pehmeä, aiheuttaa urheilullinen ajo turhia mekaanisia vaurioita.

… että uusien kelkkojen iskunvaimennuksessa on parhaimmillaan peräti 16 eri säätömahdollisuutta. Tiedätkö sinä mitä nuppia pitää milloinkin säätää? Ks. säätövinkit.

… että uusien iskunvaimentimien sisäpinnoista irtoaa alumiinia siten, että ensihuolto kannattaa tehdä mieluummin liian aikaisin, kuin liian myöhään. Ensi huolto kannattaa tehdä 300-1500km ajon jälkeen, riippuen täysin siitä kuinka pomppuisella reitillä ajat ensi kilometrit. Ks. gallerian kuvat.

… että keskimääräinen huoltoväli riippuu täysin ajotyylistäsi. Normaalisti 3000km tai kerran vuodessa on hyvä huoltoväli, mutta tasaisilla reiteillä ja rauhallisessa ajossa se voi olla pidempikin. Urheilullisessa ajossa ja kilpailukäytössä huoltoväli on lyhyempi, jopa 300km voi olla sopiva huoltoväli.